Tájékozatató - Távoli asztallal igénybevehető szolgáltatások
Távoli asztali szolgáltatás elérése otthonról
a Windows beépített kliensével (alkalmazottak számára)
Bevezető, feltételek
Annak érdekében, hogy munkatársaink karunktól
távol (otthon, külföldön, stb…) is hozzáférhessenek karunk legfontosabb hálózati
szolgáltatásaihoz, külön erre a célra fenntartunk egy kiszolgálót
(szervert), melyet Távoli asztal szolgáltatással érhetnek el. Biztonsági okokból
hallgatóink számára egy másik kiszolgálót tartunk fent, így véletlenül sem
keveredhetnek az oktatók és a hallgatók anyagai. A dolgozói gépről a hallgatók
teljesen ki vannak zárva, ugyanígy a hallgatók gépére a dolgozók nem
jelentkezhetnek be.
Távoli asztal kliensprogram elérhető Linux illetve
Macintosh rendszerű gépekhez is, az alapvető beállítások az alább
bemutatottal minden esetben azonosak (számítógép neve, felhasználónév,
jelszó), azonban a beállítás menete, a megjelenő ablakok képe és sorrendje
némileg eltérő lehet.
A dokumentumban található képek Windows 7 operációs rendszerből származnak.
A kliensprogram használata
Keresse meg, majd indítsa el a Távoli asztali kapcsolat
(Remote Desktop Connection) programot. Ehhez kattintson az általában a
tálca bal oldalán megtalálható „Start” ikonra, majd kezdje el az
automatikusan megjelenő kereső mezőbe begépelni a „távoli” szót. (1.
ábra)

1. ábra: Távoli asztali kapcsolat kliensprogram ikonja kiválasztva a Windows
7 Start menüjében
A Távoli asztali kapcsolat program ikonja
automatikusan kiválasztásra kerül. Az ENTER lenyomásával, vagy egyszerűen
rákattintva az ikonra a program automatikusan elindul. (2. ábra)
 2. ábra:
A Távoli asztali kapcsolat kliensprogram ablaka Windows 7 operációs rendszerben
A „Számítógép” sorba írja be a "termsrv.ajk.elte.hu"
szöveget, majd kattintson a „Csatlakozás” gombra. " számítógépnév is)
Amennyiben a távoli asztali kapcsolatot csak a távoli
kiszolgálóhoz történő csatlakozásra használja, a legutoljára használt
távoli számítógép neve automatikusan megjelenik, így nem kell minden esetben
újra beírni.
A Csatlakozás gombot lenyomva megjelenik a
hitelesítési adatokat bekérő ablak (3. ábra). Ide az AJK-s
felhasználói nevét és jelszavát kell megadnia. Az „OK” gombra kattintva a
távoli asztali kapcsolat létrejön, a távoli kiszolgáló képernyője automatikusan
megjelenik (4. ábra). Lehetősége van a Jelszó megjegyzésére is,
amennyiben a „Jegyezze meg a hitelesítő adataimat” szövegsor előtti
jelölő négyzetre kattint. Ebben az esetben a legközelebbi csatlakozáskor a
rendszer automatikusan belépteti önt, nem kell a felhasználónevet és a jelszót
ismételten megadnia.
Figyelem! A felhasználói nevet
ajk\felhasználónév formába adja meg
Biztonsági okokból a Jelszó megjegyzése lehetőséget CSAK ÉS KIZÁRÓLAG saját
használatú (otthoni vagy hordozható) számítógép esetén alkalmazzuk, ellenkező
esetben az ön által használt gépen bárkinek lehetősége nyílhat visszaélni az ön
adataival, dokumentumaival és levelezésével, melyeket a kari hálózatban tárol.
 3. ábra:
Hitelesítő adatokat bekérő ablak Windows 7 operációs rendszerben
Amennyiben az ablak nem jelenik meg, ismételje meg a
műveletet, és ellenőrizze, jól gépelte-e be a kiszolgáló nevét! Sorozatos
sikertelenség esetén értesítse a rendszergazdákat az
ajk.informatika@elte.hu e-mail címen.
A kiszolgáló használata
Várja meg, míg megtörténik a bejelentkezés, és az asztalon minden ikon
megjelenik. (4. ábra)
Függően az éppen telepített programoktól az asztal képe időről időre
változhat!

4. ábra: A jogtár kiszolgáló alapértelmezett asztala
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/
Mivel a kiszolgálóra egyszerre akár 20 felhasználó is
bejelentkezhet, a távoli asztali kapcsolat során tapasztalt sebesség változó
lehet függően a kiszolgáló terheltségétől.
Sajnos nem minden modulhoz rendelkezünk korlátlan (vagy elfogadhatóan
magas) felhasználói licenc-el, így előfordulhat, hogy valamely program (vagy
programrész) használatára várakoznia kell, míg felszabadul (legalább egy másik
felhasználó befejezi a program vagy a modul használatát).
Itt szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy amennyiben
egy programra már nincsen szüksége munkája során, zárja be, hogy a fent
említett probléma ne következzen be.
A kiszolgálón való munkavégzés érdekében a gépen megtalálható
a Microsoft Office programcsomag Word, Excel, PowerPoint
programja, valamint elérhető róla a személyes mentési meghajtó (S:) is. A
kiszolgálóról nem lehet nyomtatni, és az otthoni vagy a kari gépén tárolt
dokumentumok sem érhetőek el rajta keresztül. Egyedül a mentési meghajtón (S:)
tárolt dokumentumok szerkesztésére van lehetőség.
Figyelem!
Megkérünk minden felhasználót, hogy fontos dokumentumot ne mentsen a C:
meghajtó dokumentumok mappájába, mert a kiszolgáló időszakos karbantartásakor
ezek elvesznek! Azokat a dokumentumokat, melyeket meg szeretnének őrizni, mindig
az S: meghajtóra mentsék, és ott is szerkesszék!
Amennyiben a kiszolgálón történő
munkavégzést befejezték, NE a Távoli asztal sárga fejlécén lévő bezárás
ikonnal lépjenek ki a kapcsolatból, mert ebben az esetben a kapcsolatot a
rendszer nem zárja be, így az önök által igénybevett erőforrások nem szabadulnak
fel, illetve a be nem zárt dokumentumok adatvesztéshez, a nyitva hagyott
program pedig akár a használatot akadályozó programhibákhoz is vezethet!
Minden esetben a Start
menü Kijelentkezés parancsának (5. ábra) segítségével lépjenek
ki a kapcsolatból.

5. ábra: Kijelentkezés parancs a jogtár kiszolgálón
Figyelem!
Azokat a felhasználókat, akik a bezárással lépnek ki a kapcsolatból és
bejelentkezve maradnak, a kiszolgáló tehermentesítése céljából rendszeres
időközönként kijelentkeztetjük!
Az esetleg mentetlen dokumentumok ilyenkor elvesznek!
|