Informatikai Szolgáltatások

Távoli asztal szolgáltatás elérése otthonról

Böngésző segítségével (alkalmazottak számára)

Bevezetés

Annak érdekében, hogy munkatársaink karunktól távol (otthon, külföldön, stb…) is hozzáférhessen karunk legfontosabb hálózati szolgáltatásaihoz, külön erre a célra fenntartunk egy kiszolgálót (szervert), melyet Távoli asztal szolgáltatással érhetnek el. Biztonsági okokból hallgatóink számára egy másik kiszolgálót tartunk fent, így véletlenül sem keveredhetnek az oktatók és a hallgatók anyagai. A dolgozói gépről a hallgatók teljesen ki vannak zárva, ugyanígy a hallgatók gépére a dolgozók nem jelentkezhetnek be.

A böngészőn keresztüli távoli asztali kapcsolat csak Microsoft Windows operációs rendszeren és csak Internet Explorer 8.0 vagy nagyobb verziójú böngészővel lehetséges. Más operációs rendszerek alatt kizárólag kliensprogram segítségével lehet csatlakozni a kiszolgálóhoz, az erről szóló tájékozatót ide kattintva olvashatja el!

Feltételek

A kéretlen reklámablakok szűrése érdekében a legtöbb ma használatos böngésző blokkolja a felbukkanó ablakokat. Az ebből adódó problémák elkerülése érdekében 2007. július 5.-től a távoli asztali kapcsolat webes felülete nem új ablakban nyílik meg, hanem az aktuális ablakban. Amennyiben már nem kívánja használni a programot, a kiszolgálóból történő kijelentkezés után zárja be a böngészőablakot. Ha szükséges inkább nyissa meg újra a honlapunkat, a böngésző Vissza gombja a szolgáltatás előzetes biztonsági ellenőrzése miatt nem használható a Kar honlapjára történő visszalépéshez.

A távoli asztal webes felülete – hasonlóan karunk többi webes alkalmazásához, mely kényes adatokat kezel, - titkosított (ún. SSL) kapcsolaton keresztül kommunikál az ön gépével. Ez azonban csak akkor működik, ha a böngészőjében engedélyezve van az SSL kapcsolatok kezelése, és támogatja a 128 bites titkosítást. (Az Internet Explorer 6.0-s verziótól kezdve alapértelmezetten támogatja a 128 bites titkosítást, az SSL állapotot az 1. ábra alapján ellenőrizheti).


1. ábra: Biztonsági beállítások az Internet Explorer böngészőben

Figyelem!
A kapcsolat a Microsoft speciális böngésző modulján keresztül történik, ezért a szolgáltatás kizárólag Internet Explorer 6.0-s vagy 7.0-s böngészők alól érhető el.

A sikeres használat érdekében javasoljuk, hogy az operációs rendszere és a böngészője legyen naprakészen frissítve. A szolgáltatás működéséhez szükséges böngészőbővítmény településéhez rendszergazdai jogosultság szükséges, ezért első használatkor rendszergazdai jogú felhasználóval kell a szolgáltatást igénybe venni. A későbbiek során erre már nem lesz szükség, viszont minden olyan felhasználónál, aki a szolgáltatást igénybe kívánja venni, engedélyezve kell lennie az aláírt ActiveX vezérlők futtatásának. Ezt a legegyszerűbben úgy érheti el, ha felveszi a www.ajk.elte.hu webhelyet a Megbízható helyek közé, így biztosan futni fognak a szükséges bővítmények.
Ehhez a böngésző Eszközök (Tools) menüjéből válassza az Internetbeállítások (Internet Options) menüpontot (legalsó), és a megjelenő ablakban (2. ábra) válassza a Biztonság (Security) fület.


2. ábra: Biztonsági beállítások az Internet Explorer 7.0 böngészőben

Az ablak felső részében lévő mezőben kattintson a Megbízható helyek (Trusted sites) ikonra. Nyomja le a Helyek (Sites) gombot. A 3. ábrán látható ablakban vegye fel a Webhelyek közé a http://www.ajk.elte.hu és a https://www.ajk.elte.hu webhelyeket. (az előbbihez vegye ki a pipát az ablak alján található Kiszolgáló-ellenőrzés (https:) megkövetelése az egész zónában lehetőség elől).


3. ábra: Megbízható helyek

Kapcsolódás a kiszolgálóhoz

Nyissa meg a Kari honlapot (http://www.ajk.elte.hu) és a felső menüsorban kattintson a (távoli asztal) menüpontra. Amennyiben a 4. ábrán látható hibaüzenet jelenik meg, győződjön meg róla, hogy legalább 5.0-s verziójú Internet Explorert használ. Régebbi, vagy más típusú böngészővel a szolgáltatás nem használható!


4. ábra: Elavult, vagy nem megfelelő böngészőre figyelmeztető hibajelzés

Amennyiben megfelelő böngészője van (Internet Explorer 5.0+) és mégis ezt a hibaüzenetet kapja, ellenőrizze számítógépe frissítettségét (Windows Update) és tűzfala beállításait (ha van a gépére telepítve). Azt, hogy a tűzfal blokkolja-e a kiszolgáló elérését úgy ellenőrizheti legkönnyebben, hogy egy rövid időre kikapcsolja azt és úgy kísérel meg csatlakozni. Ha sikerül, akkor nézze át a tűzfal beállításait (bővebb információkért olvassa el a tűzfala súgóját vagy dokumentációját)!

Ha minden rendben van, a menüpontra történő kattintás után néhány másodpercen belül (lassabb internet kapcsolat esetében akár fél perc is lehet) kék alapon egy szabványos Windows bejelentkezési képernyőnek (5. ábra) jelenik meg.


5. ábra: A kiszolgáló bejelentkezési képernyője

Adja meg a kari bejelentkezési adatait az ablakban (felhasználói név, jelszó) és a tartomány sorban válassza ki az AJK lehetőséget, majd kattintson a Bejelentkezés gombra. Ha nincs az ablakban tartomány mező, kattintson a Beállítások gombra, vagy a felhasználói nevét ajk\név vagy név@ajk.elte.hu formába adja meg (ez nem minden esetben egyezik meg az e-mail címmel!).
Ez az ablak már minden esetben magyar nyelven jelenik meg függetlenül attól, hogy ön milyen nyelvű Windows alól kezdeményezte a kapcsolatot.

Amennyiben a bejelentkező képernyő helyett egy hibaablak ugrik fel és a böngészőben a 6. ábrán látható oldal jelenik meg, a speciális böngészőmodul nem települt le, vagy nem működik helyesen. Ebben az esetben figyelmesen olvassa át a dokumentum bevezetőjét!


6. ábra: Nem települt, vagy nem futó böngészőmodulra figyelmeztető weblap

A kiszolgáló használata

Várja meg, míg megtörténik a bejelentkezés, és az asztalon minden ikon megjelenik. (7. ábra)
Függően az éppen telepített programoktól az asztal képe időről időre változhat!


7. ábra: A kiszolgáló alapértelmezett asztala
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

Mivel a kiszolgálóra egyszerre akár 20 felhasználó is bejelentkezhet, a távoli asztali kapcsolat során tapasztalt sebesség változó lehet függően a kiszolgáló terheltségétől.
Az asztalon valamint a Start menüben a karunkon elérhető valamennyi program valamint adatbázis elérhető. Sajnos nem minden szoftverhez rendelkezünk korlátlan (vagy elfogadhatóan magas) felhasználói licenc-el, így előfordulhat, hogy valamely program (vagy programrész) használatára várakoznia kell, míg felszabadul (legalább egy másik felhasználó befejezi a program vagy a modul használatát).

Itt szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy amennyiben egy programra már nincsen szüksége munkája során, zárja be, hogy a fent említett probléma ne következzen be.

A kiszolgálón való munkavégzés érdekében a gépen megtalálható a Microsoft Office 2003 programcsomag Word, Excel, PowerPoint programja, valamint elérhető róla a személyes mentési meghajtó (S:) is.

A kiszolgálón a kari többi kiszolgálójához hasonlóan van vírusvédelem, így a dokumentumokkal való munkavégzés biztonságosan végezhető.

Bár a kiszolgáló a munkahelyi gépekhez hasonlóan használható, de otthoni munkavégzést tesz lehetővé, van néhány korlátozás, mely a munkavégzést befolyásolhatja. Jelenleg a kiszolgálóról nem lehet nyomtatni, és az otthoni vagy a kari gépen tárolt dokumentumok sem érhetőek el rajta keresztül. Egyedül a mentési meghajtón (S:) tárolt dokumentumok szerkesztésére van lehetőség. Természetesen a böngészőn keresztül erről a gépről is elérhető a levelezés, így az ajk-s (vagy bármilyen weben keresztül elérhető) levelezőrendszerből ki lehet menteni dokumentumot, mely már szerkeszthető a kiszolgálón. Ugyanilyen módszerrel (levél küldése a kiszolgálóról webes levelezéssel) lehet dokumentumot kijuttatni, így az elkészített dokumentum vagy a kikeresett jogszabály otthon kinyomtatható.

Figyelem!
Megkérünk minden felhasználót, hogy fontos dokumentumokat ne mentsen a C: meghajtó dokumentumok mappájába, mert a kiszolgáló időszakos vagy váratlan újratelepítésekor ezek elvesznek! Azokat a dokumentumokat, melyeket meg szeretnének őrizni, mindig az S: meghajtóra mentsék, és ott is szerkesszék!

Továbbá kérjük önöket, hogy amennyiben egy programot huzamosabb ideig nem használnak, a kiszolgáló erőforrásainak óvása érdekében zárják be azt, ellenkező esetben a kiszolgáló terhelése miatt a munkavégzés zavaróan lelassulhat!

Amennyiben a kiszolgálón történő munkavégzést befejezték, ne a Távoli asztal sárga fejlécén lévő bezárás ikonnal lépjenek ki a kapcsolatból, mert ebben az esetben a kapcsolatot a rendszer nem zárja be, így az önök által igénybevett erőforrások nem szabadulnak fel.
Ilyen esetben mindig a Start menü Kijelentkezés (8. ábra) parancsának segítségével lépjenek ki a kapcsolatból.


8. ábra: Kijelentkezés parancs a kiszolgálón

Figyelem!
Azokat a felhasználókat, akik a bezárással lépnek ki a kapcsolatból és bejelentkezve maradnak, a kiszolgáló tehermentesítése érdekében rendszeres időközönként kijelentkeztetjük!
Az esetleg mentetlen dokumentumok ilyenkor elvesznek!

Utoljára módosítva: 2016. április 15. 11:45.