Távoli asztal szolgáltatás elérése otthonról
Böngésző segítségével (alkalmazottak számára)
Bevezetés
Annak érdekében, hogy munkatársaink karunktól távol (otthon,
külföldön, stb…) is hozzáférhessen karunk legfontosabb hálózati
szolgáltatásaihoz, külön erre a célra fenntartunk egy kiszolgálót
(szervert), melyet Távoli asztal szolgáltatással érhetnek el. Biztonsági okokból
hallgatóink számára egy másik kiszolgálót tartunk fent, így véletlenül sem
keveredhetnek az oktatók és a hallgatók anyagai. A dolgozói gépről a hallgatók
teljesen ki vannak zárva, ugyanígy a hallgatók gépére a dolgozók nem
jelentkezhetnek be.
A böngészőn keresztüli távoli asztali kapcsolat csak
Microsoft Windows operációs rendszeren és csak Internet Explorer 8.0 vagy
nagyobb verziójú böngészővel lehetséges. Más operációs rendszerek alatt
kizárólag kliensprogram segítségével lehet csatlakozni a kiszolgálóhoz, az
erről szóló tájékozatót ide kattintva olvashatja el!
Feltételek
A kéretlen reklámablakok szűrése érdekében a legtöbb ma használatos böngésző
blokkolja a felbukkanó ablakokat. Az ebből adódó problémák elkerülése érdekében
2007. július 5.-től a távoli asztali kapcsolat webes felülete nem új ablakban
nyílik meg, hanem az aktuális ablakban. Amennyiben már nem kívánja használni a
programot, a kiszolgálóból történő kijelentkezés után zárja be a
böngészőablakot. Ha szükséges inkább nyissa meg újra a honlapunkat, a böngésző
Vissza gombja a szolgáltatás előzetes biztonsági ellenőrzése miatt nem
használható a Kar honlapjára történő visszalépéshez.
A távoli asztal webes felülete – hasonlóan karunk többi webes alkalmazásához,
mely kényes adatokat kezel, - titkosított (ún. SSL) kapcsolaton keresztül
kommunikál az ön gépével. Ez azonban csak akkor működik, ha a böngészőjében
engedélyezve van az SSL kapcsolatok kezelése, és támogatja a 128 bites
titkosítást. (Az Internet Explorer 6.0-s verziótól kezdve alapértelmezetten
támogatja a 128 bites titkosítást, az SSL állapotot az 1. ábra alapján
ellenőrizheti).

1. ábra: Biztonsági beállítások az Internet Explorer böngészőben
Figyelem!
A kapcsolat a Microsoft speciális böngésző modulján keresztül történik, ezért a
szolgáltatás kizárólag Internet Explorer 6.0-s vagy 7.0-s böngészők alól érhető
el.
A sikeres használat érdekében javasoljuk, hogy az operációs rendszere és a
böngészője legyen naprakészen frissítve. A szolgáltatás működéséhez szükséges
böngészőbővítmény településéhez rendszergazdai jogosultság szükséges, ezért első
használatkor rendszergazdai jogú felhasználóval kell a szolgáltatást igénybe
venni. A későbbiek során erre már nem lesz szükség, viszont minden olyan
felhasználónál, aki a szolgáltatást igénybe kívánja venni, engedélyezve kell
lennie az aláírt ActiveX vezérlők futtatásának. Ezt a legegyszerűbben úgy érheti
el, ha felveszi a www.ajk.elte.hu webhelyet a
Megbízható helyek közé, így biztosan
futni fognak a szükséges bővítmények.
Ehhez a böngésző Eszközök (Tools) menüjéből válassza az Internetbeállítások
(Internet Options) menüpontot (legalsó), és a megjelenő ablakban (2. ábra)
válassza a Biztonság (Security) fület.

2. ábra: Biztonsági beállítások az
Internet Explorer 7.0 böngészőben
Az ablak felső részében lévő mezőben kattintson a Megbízható helyek (Trusted
sites) ikonra. Nyomja le a Helyek (Sites) gombot. A 3. ábrán látható ablakban
vegye fel a Webhelyek közé a http://www.ajk.elte.hu és a
https://www.ajk.elte.hu
webhelyeket. (az előbbihez vegye ki a pipát az ablak alján található
Kiszolgáló-ellenőrzés (https:) megkövetelése az egész zónában lehetőség elől).

3. ábra: Megbízható helyek
Kapcsolódás a kiszolgálóhoz
Nyissa meg a Kari honlapot (http://www.ajk.elte.hu) és a felső menüsorban
kattintson a (távoli asztal) menüpontra. Amennyiben a 4. ábrán látható
hibaüzenet jelenik meg, győződjön meg róla, hogy legalább 5.0-s verziójú
Internet Explorert használ. Régebbi, vagy más típusú böngészővel a szolgáltatás
nem használható!

4. ábra: Elavult, vagy nem megfelelő böngészőre figyelmeztető hibajelzés
Amennyiben megfelelő böngészője van (Internet Explorer 5.0+) és mégis ezt a
hibaüzenetet kapja, ellenőrizze számítógépe frissítettségét (Windows Update) és
tűzfala beállításait (ha van a gépére telepítve). Azt, hogy a tűzfal blokkolja-e
a kiszolgáló elérését úgy ellenőrizheti legkönnyebben, hogy egy rövid időre
kikapcsolja azt és úgy kísérel meg csatlakozni. Ha sikerül, akkor nézze át a
tűzfal beállításait (bővebb információkért olvassa el a tűzfala súgóját vagy
dokumentációját)!
Ha minden rendben van, a menüpontra történő kattintás után néhány másodpercen
belül (lassabb internet kapcsolat esetében akár fél perc is lehet) kék alapon
egy szabványos Windows bejelentkezési képernyőnek (5. ábra) jelenik meg.

5. ábra: A kiszolgáló bejelentkezési képernyője
Adja meg a kari bejelentkezési adatait az ablakban (felhasználói név, jelszó) és
a tartomány sorban válassza ki az AJK lehetőséget, majd kattintson a
Bejelentkezés gombra. Ha nincs az ablakban tartomány mező, kattintson a
Beállítások gombra, vagy a felhasználói nevét ajk\név vagy név@ajk.elte.hu
formába adja meg (ez nem minden esetben egyezik meg az e-mail címmel!).
Ez az ablak már minden esetben magyar nyelven jelenik meg függetlenül attól,
hogy ön milyen nyelvű Windows alól kezdeményezte a kapcsolatot.
Amennyiben a bejelentkező képernyő helyett egy hibaablak ugrik fel és a
böngészőben a 6. ábrán látható oldal jelenik meg, a speciális böngészőmodul nem
települt le, vagy nem működik helyesen. Ebben az esetben figyelmesen olvassa át
a dokumentum bevezetőjét!

6. ábra: Nem települt, vagy nem futó böngészőmodulra figyelmeztető weblap
A kiszolgáló használata
Várja meg, míg megtörténik a bejelentkezés, és az asztalon minden ikon
megjelenik. (7. ábra)
Függően az éppen telepített programoktól az asztal képe időről időre változhat!

7. ábra: A kiszolgáló alapértelmezett asztala
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/
Mivel a kiszolgálóra egyszerre akár 20 felhasználó is bejelentkezhet, a távoli
asztali kapcsolat során tapasztalt sebesség változó lehet függően a kiszolgáló
terheltségétől.
Az asztalon valamint a Start menüben a karunkon elérhető valamennyi program
valamint adatbázis elérhető. Sajnos nem minden szoftverhez rendelkezünk
korlátlan (vagy elfogadhatóan magas) felhasználói licenc-el, így előfordulhat,
hogy valamely program (vagy programrész) használatára várakoznia kell, míg
felszabadul (legalább egy másik felhasználó befejezi a program vagy a modul
használatát).
Itt szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy amennyiben egy programra már nincsen
szüksége munkája során, zárja be, hogy a fent említett probléma ne következzen
be.
A kiszolgálón való munkavégzés érdekében a gépen megtalálható a Microsoft Office
2003 programcsomag Word, Excel, PowerPoint programja, valamint elérhető róla a
személyes mentési meghajtó (S:) is.
A kiszolgálón a kari többi kiszolgálójához hasonlóan van vírusvédelem, így a
dokumentumokkal való munkavégzés biztonságosan végezhető.
Bár a kiszolgáló a munkahelyi gépekhez hasonlóan használható, de otthoni
munkavégzést tesz lehetővé, van néhány korlátozás, mely a munkavégzést
befolyásolhatja. Jelenleg a kiszolgálóról nem lehet nyomtatni, és az otthoni
vagy a kari gépen tárolt dokumentumok sem érhetőek el rajta keresztül. Egyedül a
mentési meghajtón (S:) tárolt dokumentumok szerkesztésére van lehetőség.
Természetesen a böngészőn keresztül erről a gépről is elérhető a levelezés, így
az ajk-s (vagy bármilyen weben keresztül elérhető) levelezőrendszerből ki lehet
menteni dokumentumot, mely már szerkeszthető a kiszolgálón. Ugyanilyen
módszerrel (levél küldése a kiszolgálóról webes levelezéssel) lehet dokumentumot
kijuttatni, így az elkészített dokumentum vagy a kikeresett jogszabály otthon
kinyomtatható.
Figyelem!
Megkérünk minden felhasználót, hogy fontos dokumentumokat ne mentsen a C:
meghajtó dokumentumok mappájába, mert a kiszolgáló időszakos vagy váratlan
újratelepítésekor ezek elvesznek! Azokat a dokumentumokat, melyeket meg
szeretnének őrizni, mindig az S: meghajtóra mentsék, és ott is szerkesszék!
Továbbá kérjük önöket, hogy amennyiben egy programot
huzamosabb ideig nem használnak, a kiszolgáló erőforrásainak óvása érdekében
zárják be azt, ellenkező esetben a kiszolgáló terhelése miatt a munkavégzés
zavaróan lelassulhat!
Amennyiben a kiszolgálón történő munkavégzést befejezték, ne a Távoli asztal
sárga fejlécén lévő bezárás ikonnal lépjenek ki a kapcsolatból, mert ebben az
esetben a kapcsolatot a rendszer nem zárja be, így az önök által igénybevett
erőforrások nem szabadulnak fel.
Ilyen esetben mindig a Start menü Kijelentkezés (8. ábra) parancsának
segítségével lépjenek ki a kapcsolatból.

8. ábra: Kijelentkezés parancs a kiszolgálón
Figyelem!
Azokat a felhasználókat, akik a bezárással lépnek ki a kapcsolatból és
bejelentkezve maradnak, a kiszolgáló tehermentesítése érdekében rendszeres
időközönként kijelentkeztetjük!
Az esetleg mentetlen dokumentumok ilyenkor elvesznek!
|