Tájékozatató - Távoli asztallal igénybevehető szolgáltatások

Távoli asztali szolgáltatás elérése otthonról

a Windows beépített kliensével (alkalmazottak számára)

A dokumentum PDF formátumban történő letöltéséhez kattintson ide!

Bevezető, feltételek

Annak érdekében, hogy munkatársaink karunktól távol (otthon, külföldön, stb…) is hozzáférhessenek karunk legfontosabb hálózati szolgáltatásaihoz, külön erre a célra fenntartunk egy kiszolgálót (szervert), melyet Távoli asztal szolgáltatással érhetnek el. Biztonsági okokból hallgatóink számára egy másik kiszolgálót tartunk fent, így véletlenül sem keveredhetnek az oktatók és a hallgatók anyagai. A dolgozói gépről a hallgatók teljesen ki vannak zárva, ugyanígy a hallgatók gépére a dolgozók nem jelentkezhetnek be.

Távoli asztal kliensprogram elérhető Linux illetve Macintosh rendszerű gépekhez is, az alapvető beállítások az alább bemutatottal minden esetben azonosak (számítógép neve, felhasználónév, jelszó), azonban a beállítás menete, a megjelenő ablakok képe és sorrendje némileg eltérő lehet.
A dokumentumban található képek Windows 7 operációs rendszerből származnak.

A kliensprogram használata

Keresse meg, majd indítsa el a Távoli asztali kapcsolat (Remote Desktop Connection) programot. Ehhez kattintson az általában a tálca bal oldalán megtalálható „Start” ikonra, majd kezdje el az automatikusan megjelenő kereső mezőbe begépelni a „távoli” szót. (1. ábra)


1. ábra:
Távoli asztali kapcsolat kliensprogram ikonja kiválasztva a Windows 7 Start menüjében

A Távoli asztali kapcsolat program ikonja automatikusan kiválasztásra kerül. Az ENTER lenyomásával, vagy egyszerűen rákattintva az ikonra a program automatikusan elindul. (2. ábra)


2. ábra:
A Távoli asztali kapcsolat kliensprogram ablaka Windows 7 operációs rendszerben

A „Számítógép” sorba írja be a "termsrv.ajk.elte.hu" szöveget, majd kattintson a „Csatlakozás” gombra. " számítógépnév is)

Amennyiben a távoli asztali kapcsolatot csak a távoli kiszolgálóhoz történő csatlakozásra használja, a legutoljára használt távoli számítógép neve automatikusan megjelenik, így nem kell minden esetben újra beírni.

A Csatlakozás gombot lenyomva megjelenik a hitelesítési adatokat bekérő ablak (3. ábra). Ide az AJK-s felhasználói nevét és jelszavát kell megadnia. Az „OK” gombra kattintva a távoli asztali kapcsolat létrejön, a távoli kiszolgáló képernyője automatikusan megjelenik (4. ábra). Lehetősége van a Jelszó megjegyzésére is, amennyiben a „Jegyezze meg a hitelesítő adataimat” szövegsor előtti jelölő négyzetre kattint. Ebben az esetben a legközelebbi csatlakozáskor a rendszer automatikusan belépteti önt, nem kell a felhasználónevet és a jelszót ismételten megadnia.
 

Figyelem!
A felhasználói nevet vagy ajk\név vagy név@ajk.elte.hu formába adja meg (ez utóbbi nem feltétlenül egyezik meg az e-mail címmel!)
Biztonsági okokból a Jelszó megjegyzése lehetőséget CSAK ÉS KIZÁRÓLAG saját használatú (otthoni vagy hordozható) számítógép esetén alkalmazzuk, ellenkező esetben az ön által használt gépen bárkinek lehetősége nyílhat visszaélni az ön adataival, dokumentumaival és levelezésével, melyeket a kari hálózatban tárol.


3. ábra:
Hitelesítő adatokat bekérő ablak Windows 7 operációs rendszerben

Amennyiben az ablak nem jelenik meg, ismételje meg a műveletet, és ellenőrizze, jól gépelte-e be a kiszolgáló nevét! Sorozatos sikertelenség esetén értesítse a rendszergazdákat az infszolg@ajk.elte.hu e-mail címen.

A kiszolgáló használata

Várja meg, míg megtörténik a bejelentkezés, és az asztalon minden ikon megjelenik. (4. ábra)
Függően az éppen telepített programoktól az asztal képe időről időre változhat!


4. ábra:
A jogtár kiszolgáló alapértelmezett asztala
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

Mivel a kiszolgálóra egyszerre akár 20 felhasználó is bejelentkezhet, a távoli asztali kapcsolat során tapasztalt sebesség változó lehet függően a kiszolgáló terheltségétől.
Sajnos nem minden modulhoz rendelkezünk korlátlan (vagy elfogadhatóan magas) felhasználói licenc-el, így előfordulhat, hogy valamely program (vagy programrész) használatára várakoznia kell, míg felszabadul (legalább egy másik felhasználó befejezi a program vagy a modul használatát).

Itt szeretnénk felhívni a figyelmét, hogy amennyiben egy programra már nincsen szüksége munkája során, zárja be, hogy a fent említett probléma ne következzen be.

A kiszolgálón való munkavégzés érdekében a gépen megtalálható a Microsoft Office programcsomag Word, Excel, PowerPoint programja, valamint elérhető róla a személyes mentési meghajtó (S:) is. A kiszolgálóról nem lehet nyomtatni, és az otthoni vagy a kari gépén tárolt dokumentumok sem érhetőek el rajta keresztül. Egyedül a mentési meghajtón (S:) tárolt dokumentumok szerkesztésére van lehetőség.

Figyelem!
Megkérünk minden felhasználót, hogy fontos dokumentumot ne mentsen a C: meghajtó dokumentumok mappájába, mert a kiszolgáló időszakos karbantartásakor ezek elvesznek! Azokat a dokumentumokat, melyeket meg szeretnének őrizni, mindig az S: meghajtóra mentsék, és ott is szerkesszék!

Amennyiben a kiszolgálón történő munkavégzést befejezték, NE a Távoli asztal sárga fejlécén lévő bezárás ikonnal lépjenek ki a kapcsolatból, mert ebben az esetben a kapcsolatot a rendszer nem zárja be, így az önök által igénybevett erőforrások nem szabadulnak fel, illetve a be nem zárt dokumentumok adatvesztéshez, a nyitva hagyott program pedig akár a használatot akadályozó programhibákhoz is vezethet!

Minden esetben a Start menü Kijelentkezés parancsának (5. ábra) segítségével lépjenek ki a kapcsolatból.


5. ábra: Kijelentkezés parancs a jogtár kiszolgálón

Figyelem!
Azokat a felhasználókat, akik a bezárással lépnek ki a kapcsolatból és bejelentkezve maradnak, a kiszolgáló tehermentesítése céljából rendszeres időközönként kijelentkeztetjük!
Az esetleg mentetlen dokumentumok ilyenkor elvesznek!