Informatikai Szolgáltatások

Kari levelezés elérése otthonról

Böngésző segítségével

A dokumentum PDF formátumban történő letöltéséhez kattintson ide!

Feltételek

A kéretlen reklámablakok szűrése érdekében a legtöbb ma használatos böngésző blokkolja a felbukkanó ablakokat. Az ebből adódó problémák elkerülése érdekében 2007. július 5.-től a levelezés nem új ablakban nyílik meg, hanem az aktuális ablakban. Azonban biztonsági okokból javasoljuk, hogy amennyiben már nem kívánja használni a levelezést, zárja be a böngésző ablakát, hogy jelszava véletlenül se kerülhessen illetéktelen kezekbe! Ha szükséges inkább nyissa meg újra a honlapunkat ahelyett, hogy a böngésző Vissza gombját használná.

A levelezés – hasonlóan karunk többi webes alkalmazásához, mely kényes adatokat kezel, – titkosított (ún. SSL) kapcsolaton keresztül kommunikál az ön gépével. Ez azonban csak akkor működik, ha a böngészőjében engedélyezve van az SSL kapcsolatok kezelése, és támogatja a 128 bites titkosítást. (Az Internet Explorer a 6.0-s verziótól kezdve alapértelmezetten támogatja a 128 bites titkosítást, az SSL állapotot az 1. ábra alapján ellenőrizheti).


1. ábra:
Biztonsági beállítások az Internet Explorer böngészőben

Bejelentkezés

A levelezőrendszerünk webes eléréséhez a kari honlapon (http://www.ajk.elte.hu) kattintson a Levelezés menüpontra a felső menüsorban.

Figyelem!
A legtöbb esetben a levelezés megnyitásakor egy biztonsági figyelmeztetés jelenik meg, mely szerint a kiszolgáló tanúsítványa nem megbízható, és az oldal megjelenítése kockázatos lehet. Ez azért van, mert a levelezés titkosításához használt tanúsítványt a böngészők alapértelmezés szerint nem tekintik megbízhatónak. A levelezőrendszer használatához fogadja el (amennyiben van rá mód tartósan) a tanúsítványt és folytassa az oldal betöltését.

Amennyiben minden rendben megy, megjelenik a szolgáltatás bejelentkező képernyője (1. ábra).
Amennyiben az oldal nem jelenik meg, olvassa el figyelmesen a dokumentum bevezetőjét.


2. ábra: A kari levelezőrendszer webes bejelentkező képernyője
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

Böngészőjének nyelvi beállításai alapján a fenti ablak magyartól eltérő nyelven is megjelenhet. Amennyiben nem az ön által kívánt nyelven jelenik meg a szolgáltatás, változtassa meg a böngésző nyelvi beállításait. Ehhez segítséget a böngésző súgójában kaphat, nyelvi beállítások címszó alatt.

Internet Explorer használata esetén lehetősége van választani, hogy a többi böngészőben is elérhető alapszintű felületet vagy az Outlookra hasonlító, és annak főbb szolgáltatásait kínáló bővített felületet kívánja használni. Felhívjuk figyelmét, hogy a bővített felületnek nagyobb a sávszélesség igénye, így lassú (MODEM-es) vagy költséges, forgalmi díjas (mobiltelefonos) kapcsolat esetén javasoljuk az alapszintű felület használatát. Alapértelmezésként a bővített felület van kiválasztva!
Amennyiben olyan számítógép előtt ül, melyet kizárólag ön használ, és más nem férhet hozzá, bejelölheti a Saját használatú számítógép lehetőséget, melynek hatására a böngésző eltárol bizonyos adatokat a gépen, ezzel a későbbi használatot gyorsítja meg. Alapértelmezésként a Nyilvános vagy közösen használt számítógép van kiválasztva!

Figyelem!
A szolgáltatást kizárólag az AJK-s felhasználónévvel rendelkező kari dolgozóinknak nyújtjuk, így a SUDENT-es hallgatók számára nem elérhető!

Sikeres bejelentkezés esetén a bejelentkezési képernyő beállításainak megfelelő ablak jelenik meg (3. ábra). A dokumentumban az egyszerűség kedvéért csak a leggyakrabban használt esetre (Internet Explorer 6.0/7.0, bővített felhasználói felület) térünk ki.
Amennyiben hibaüzenet jelenik meg, győződjön meg róla, hogy helyesen írta-e be felhasználói nevét és jelszavát (a felhasználói név az esetek döntő többségében az e-mail cím ’@’ előtti része, de NEM KÖTELEZŐEN az). Fontos megjegyezni, hogy a jelszavaknál a kis és nagybetűk különböznek! Tartós sikertelenség esetén győződjön meg róla, hogy böngészője és operációs rendszere naprakész-e a frissítések tekintetében, ha nem használja a Windows Update (Microsoft Windows esetében) szolgáltatást, esetleg próbálkozzon más böngészővel.


3. ábra:
A webes levelezés főképernyője (bővített felhasználói felület esetén)
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

A levelezés felhasználó felülete alapvetően 5 fő részből áll:

  1. Panelek (bal lent, 4. ábra)
  2. Mappalista (bal fent, 6. ábra)
  3. Eszköztár és állapotsor (felül)
  4. Üzenetlista (középen)
  5. Betekintő ablaktábla (jobb oldalt, nem minden esetben jelenik meg)

A felület használata

A főképernyő

A főbb Outlook panelek (Levelezés, Naptár, Névjegyalbum, Feladatok, Nyilvános mappák) közötti navigáláshoz és a legfontosabb beállítások szükséges parancsok az Outlook 2003-hoz hasonlóan a bal alsó navigációs ablakban kaptak helyet (4. ábra). A kisebb helyfoglalás érdekében ez az ablak össze is csukható, ilyenkor csak a parancsok ikonjai látszanak egy sorban (5. ábra). A nyitott és a csukott állapot közötti váltáshoz kattintson a parancsok feletti kék elválasztó vonal közepére.

                   
4. ábra:
Parancs-sáv nyitva                            5. ábra: Parancs-sáv összecsukva

A mappalista (6. ábra) segítségével nemcsak a meglévő mappák között tud tallózni, hanem mappaműveletek végrehajtására is nyílik lehetősége. A felső sorban lévő ikonokkal frissítheti a teljes mappastruktúrát, illetve becsukhatja a mappalistát (ismételt megnyomással pedig újra megjelenítheti azt). Adott mappával történő műveletvégzéshez nyomja le a mappán állva az egér jobb gombját, és válasszon a helyi menü műveletei közül (7. ábra).

                   
6. ábra:
Mappalista                                7. ábra: Mappák helyi menüje

A levelekkel történő műveletvégzéshez szükséges parancsok két helyen találhatóak meg. A megjelenítéssel és csoportosítással kapcsolatos funkciók a felső állapotsorban, míg a műveletek az eszköztárban (8. ábra).


8. ábra:
Üzenetekkel kapcsolatos parancsok az állapotsoron és az eszköztárban
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

Az állapotsorban az aktuális mappa neve és a megjelenítés/csoportosítás módja látható (példánkban Kétsoros nézet). Ide kattintva választhat az előre definiált nézetek közül (9. ábra).


9. ábra:
Megjelenítési és csoportosítási módok

  • Üzenetek
    Az üzenetek adatai egy sorban helyezkednek el, így kevesebb látszik belőlük, de nem foglalnak el két sort, így nagy mennyiségű üzenetek áttekintésekor ez a nézet javasolt. Használatakor célszerű az olvasóablakot alulra rendezni.

  • Olvasatlan üzenetek
    Kinézetében megegyezik az Üzenetek nézettel, de EBBEN A MÓDBAN CSAK AZ OLVASATLAN ÜZENETEK JELENNEK MEG. Az üzenetek elolvasásuk után eltűnnek a listából, de a kiszolgálón természetesen továbbra is megmaradnak.
    Amennyiben lehet, kerülje a nézet használatát, mert a levelezésből történő kijelentkezéskor a rendszer eltárolja a rendezési állapotot, és legközelebb meglepetésként érheti önt, hogy látszólag a postafiókja nem tartalmaz leveleket!

  • Kétsoros nézet (alapértelmezett)
    Az üzenetek részletes adatai két sorban kerülnek kijelzésre, így minden fontos adat azonnal leolvasható az üzenet megnyitása nélkül (függőlegesen elrendezett olvasóablakhoz javasolt nézet).

  • Címzett
    Ebben a nézetben a feladó oszlop helyett a címzett oszlop jelenik meg. Olyan mappákhoz tanácsos ezt választani, ahol az általunk küldött levelek vannak többségben (pl. Elküldött üzenetek)

A további nézetek közös tulajdonsága az, hogy a nevében szereplő mező szerint csoportosítja (és rendezi) a leveleket, mely csoportok ezután összecsukhatók, így kevesebb helyet foglalnak el a képernyőn, és jobban átlátható a levelezés. Az alábbi csoportosított nézetek állnak rendelkezésre:

  • Feladó szerint
  • Tárgy szerint
  • Közlemény témája szerint
  • Olvasatlan közlemények témája szerint

A nézeten kívül a felső állapotsorban kapott helyet a lapozás is. A webes felület gyorsabb betöltődése és a sávszélesség óvása érdekében egy adott mappában korlátozott számú üzenet látható egyszerre (ennek mennyisége 5 és 100 között a Beállítások ablakban megadható – 17. ábra). Ha a kívánt üzenet nem látható a képernyőn, akkor használja a jobb felső sarokban lévő lapozó gombokat!

Új levél írása

Új üzenet készítéséhez nyomja le az eszköztár Új gombját (), miközben egy levelezési mappában áll (pl. Beérkezett üzenetek, Elküldött elemek, stb…). Naptár vagy Névjegyalbum mappán állva a gomb segítségével új bejegyzés készíthető az adott kategóriában (ezek készítése és szerkesztése nem képezi a dokumentum részét).
Függően az ön által használt böngésző típusától, verziószámától és beállításaitól a levélszerkesztő panel (10. ábra) vagy felbukkanó ablakban vagy új böngészőfülön jelenik meg.


10. ábra:
Levélszerkesztő panel

A szerkesztő alapvetően az Outlook levélszerkesztőjével azonosan használható, azonban a böngészővel történő használatnak vannak megkötései, melyek miatt néhány műveletet máshogy kell elvégezni. Címjegyzékben történő kereséskor (11. ábra) (Címzett, Másolatot kap és Titkos másolat gomb) eltérően az Outlookban megszokottól, a találati lista nem frissül gépelés közben, a keresendő szöveg megadása után minden esetben szükséges a Keresés gomb megnyomása.


11. ábra:
Keresés a címjegyzékben

          
12. ábra:
Címjegyzés választása kereséshez

Figyelem!
Javasolt a keresést a Vezetéknév és Keresztnév rovatok segítségével végezni, mivel a Megjelenítendő név rovat az oktatók igénye szerint tartalmazhatja a „dr.” előtagot, így erre történő kereséskor az eredmény bizonytalan lehet (sikertelen találat esetén ismételje meg a keresés a „dr.” előtag használatával!). A vezetéknév sosem tartalmaz előtagokat.

Alapértelmezésként a címjegyzék az ún. Globális címjegyzékben keres, mely a Kar központi címlistája. Amennyiben szeretné a keresést a saját Névjegyalbumában végezni, úgy a Keresés helye listában válassza ki a Névjegyalbum helyet (12. ábra). A keresés egyszerre csak az egyik listában végezhető el!

A mellékletek levélhez csatolása is eltér kissé az Outlookban megszokottól.
Kattintson a Mellékletek gombra, és várja meg az alábbi ablak (13. ábra) megjelentését.


13. ábra:
Mellékletek ablak

Amennyiben nem nyílik meg az ablak (lásd előzetes – Internet Explorer esetén lásd a 14. ábrát), engedélyezze a böngészőjében a felugró ablakokat (15. ábra).


14. ábra:
Blokkolt felugróablak jelzése

   
15. ábra:
Felugró ablakok engedélyezése a webhelyre

A Mellékletek ablak alsó részében a levélhez már sikeresen hozzácsatolt állományokat látja. Amennyiben el szeretne közülük egyet (vagy többet) távolítani, pipálja ki a törlendő mellékleteket, és kattintson az Eltávolítás gombra. Új állomány csatolásához kattintson a felső részen lévő Tallózás gombra, válassza ki a kívánt állományt, majd nyomja meg a középső részen lévő Csatolás gombot!

Figyelem!
Nem elegendő a csatolni kívánt állományt kiválasztani a Tallózás gomb segítségével és Bezárni az ablakot. Ebben az esetben ugyanis az állomány nem kerül a levél mellé. A Mellékletek ablak bezárása előtt mindenképpen meg kell nyomni a Csatolás gombot!

A webes felületen is van lehetőség néhány levélküldéssel és -kezeléssel kapcsolatos beállításra elküldés előtt (fontosság, visszaigazolások). Ehhez az üzenet elküldése előtt kattintson a Beállítások gombra az eszköztáron. Bár a beállítások ablak (16. ábra) jelentősen kevesebb lehetőséget tartalmaz, mint az Outlook esetében, a legfontosabb lehetőségek itt is helyet kaptak. Az ablakban eszközölt beállítások csak az aktuális levélre vonatkoznak, a későbbi leveleket a rendszer az alapértelmezett beállításokkal küldi el!


16. ábra:
A legfontosabb üzenetbeállítások

Általános beállítások

A webes felület számos funkcióját és a kinézetét testreszabhatjuk a Beállítások panelen. Ezek közül három fontosat emelnénk ki.

Üzenetkezelési beállítások

Itt állíthatjuk be, hogy a főlapon hány üzenetet szeretnénk egyszerre látni (a főlap betöltődési idejét befolyásolja). Az elemek száma 5 és 100 között választható ki. Itt állítható be, hogy a rendszer a böngésző alsó sarkában – illetve hangjelzéssel – jelezze-e, ha új levele érkezik. A levél megtekintéséhez kézzel kell frissítenie az oldalt (F5-ös gomb). Az aláírás funkció segítségével minden kimenő üzenet aljára automatikusan elhelyezhet egy előre megadott szöveget. A szöveg az Aláírás szerkesztése… gomb lenyomásával szerkeszthető


17. ábra: Üzenetkezelési beállítások
/A képre kattintva megtekintheti azt teljes méretben/

Figyelem!
Ez az aláírás nem azonos az ún. digitális aláírással, ez egy szöveges rész a levél végén (mintha ön gépelte volna be), nem alkalmas a levél tartalmának hitelesítésére vagy sértetlenségének igazolására!

Házon kívül szolgáltatás

Segítségével tudathatja levelezőtársaival, hogy nem tartózkodik gépközelben, így nem tud válaszolni az önnek címzett levelekre. Ha bekapcsolja a szolgáltatást, a rendszer minden személynek, aki levelet küld önnek, az első alkalommal automatikusan választ küld az ön által rögzített szöveggel. Ugyanazon személytől érkező további levelekre a rendszer már nem reagál. Az üzenetbe célszerű belefoglalni, hogy várhatóan mikor lesz ismételten levelezése közelében, így elkerülhető, hogy egyazon személy sorozatos próbálkozásainak következményeként nagyobb mennyiségű levél halmozódon fel a postaládájában.


18. ábra: Házon kívül szolgáltatás beállítása

Jelszó és törölt elemek

Itt az aktív levelezéshez kevésbé kapcsolódó de mégis fontos két lehetőségre hívnánk fel figyelmét. A Jelszó módosítása gomb segítségével ön a Kari hálózattól távol is képes módosítani jelszavát, így szükség esetén akár nyaralás közben is intézkedhet, ha úgy látja, valaki visszaélhetett az ön postafiókjával. Bár interneten keresztül történik, a titkosításnak köszönhetően a jelszó megváltoztatása biztonságos módon valósul meg.


19. ábra: Jelszóváltoztatás és törölt elemek megtekintése lehetőségek

Figyelem!
A művelet az ön Kari jelszavát cseréli le, így nem csak a levelezéshez szükséges jelszó változik meg, hanem az is, amellyel a munkahelyi gépére jelentkezik be!

A törölt elemek helyreállítása funkció segítségével lehetősége nyílik, hogy a Törölt elemek mappa ürítése – vagy abból történő kézi törlés – után 3 napon belül szükség esetén visszaállíthasson elemeket (levél, naptár bejegyzés, névjegy, stb…). Kattintson az Elemek megtekintése gombra, és ha a kívánt elem benne van a listában, álljon rá, és nyomja meg a visszaállítás gombot. Az elem a Törölt elemek mappába kerül.

Figyelem!
3 napon túl már nincsen lehetőség a törölt elem vagy mappa visszaállítására, továbbá az azonnal véglegesen törölt (a Shift billentyű nyomva tartásával közvetlenül törölt) elemek nem kerülnek fel a listára, így azok azonnal elvesznek! Legyen nagyon körültekintő az azonnali törléssel

Utoljára módosítva: 2010. szeptember 9. 12:43.